לכניסה משמעותית של רכבים חשמליים השפעה גדולה על משק החשמל בהיבטים רבים. בימים אלו נמצאת רשות החשמל בעיצומה של עבודה על מספר נושאים משמעותיים כגון עדכון המש"בים, הוראות רגולטוריות בדבר פרישת מונים חכמים וניהול המידע במשק, עדכון תחזית הביקוש, תכניות פיתוח במקטעי הייצור והמסירה, הסדרת חטיבת הקרקע, בחינת עדכון תחזית הביקוש, קידום תכניות הפיתוח למקטעי הייצור והמסירה, וסוגיות נוספות אשר מושפעות ממגמת כניסת הרכבים החשמליים.
על כן קיימת חשיבות גדולה להבין כבר היום את ההשפעה הצפויה של כניסת הרכבים החשמליים, על מנת לקחת זאת בחשבון כבר במסגרת הטיפול בנושאים המקודמים כיום על ידי הרשות.
אחד האתגרים המרכזיים במשק החשמל בנושא זה הוא היכולת לספק את האנרגיה הנדרשת לצורך טעינת הרכבים בזמני שיאי ביקוש, הן ברמה הארצית בהיבט של מקטעי הייצור וההולכה והן ברמה האזורית והמקומית בהיבט של תשתיות החלוקה והחיבור לבתים. בכדי לייעל את ההשקעה הנדרשת ברשת החשמל, ועל מנת להבין מהן ההוראות הרגולטוריות הנדרשות בתחום, הרשות בוחנת את מכלול התעריפים, התמריצים והאמצעים ההנדסיים והטכנולוגיים אשר עשויים לסייע לטעינת רכבים יעילה.
בהתאם לכך, ומתוך הבנה כי תחום הרכב החשמלי הוא תחום המתפתח בימים אלו, בארץ וגם בעולם, הרשות מבקשת לשמוע את דעת הציבור בכל הנוגע לצעדים נדרשים בתחום, ובפרט בסוגיות הבאות:
• גישות שונות למודלים כלכליים של טעינה מנוהלת בבנייני מגורים משותפים, בחניונים ציבוריים וציבוריים למחצה, באופן שלא ירתיע את הציבור ממעבר לרכב חשמלי אך ימזער עלויות משקיות ובפרט עלויות הקמת רשת ועלויות ייצור בשעות שיא ביקוש.
• ההנחות הקיימות על מודל הקמה והפעלה אופטימאלי לפריסת עמדות הטעינה במרחב הציבורי (מדרכות רחוב וחניונים בקרקע של הרשות המקומית). כך למשל, מה החלופה העדיפה בין ריבוי עמדות מרוכזות ופיזור רחב של עמדות ספורות?
• גישות שונות לייעול השימוש בעמדות הטעינה במרחב הציבורי והציבורי למחצה (שרכב שמסיים הטענה לא יחסום את העמדה מעבר לזמן ההטענה הנדרש, וכו').
• אלו טכנולוגיות קיימות כיום ואלו צפויות בעתיד לאמצעי טעינת רכבים לניהול טעינה ותחזיות ליעילות הסוללה? בדגש על יחס הספק סוללה למרחק נסיעה ומהירויות הטענה.
• אלו שירותים חדשים המספקים מעוניינים להציע בנושא הטעינה או שירותים נלווים.
• כיצד תושפע הדרישה והצורך בעמדות טעינה כאשר השימוש ברכב שיתופי, רכב מימני או אוטונומי יגבר? האם יש לצפות מעבר ממודל בעלות על רכב למודל של שירות ומה יכולה להיות ההשפעה על תשתיות הטעינה הנדרשות?
• כיצד צפויים להיות משולבים מתקני חשמל שונים בבתים ובניינים כגון מתקן PV, סוללות ועמדות טעינה לרכב?
• בפרט, האם קיימת היתכנות להקמה של מתקן אנרגיות מתחדשות ואגירה אשר יספקו באופן ישיר את החשמל הנדרש לעמדות טעינה ללא חיבור לרשת החשמל?
• באילו קשיים נתקלים המבקשים להקים עמדות טעינה במרחב הציבורי והציבורי למחצה?
• איזה מידע חסר בנוגע לדרישות הנוגעות לחיבור לחשמל או הגדלת חיבור לצורך הקמת עמדת טעינה במרחב הפרטי/ בית משותף?
• תיקונים או עדכונים הנדרשים ברגולציה בכל הנוגע לחיבור או הגדלת חיבור לשם הקמת עמדת טעינה.
כחלק מהקול הקורא מצורפת למסמך זה סקירה ראשונית על אתגרי משק החשמל והרגולציה הנדרשת במעבר הצפוי לרכבים חשמליים בישראל.
מועד אחרון להגשה – 10.04.2022