משרד האוצר משיק מהלך שאפתני שעשוי לשנות את שוק הרכב החשמלי בישראל: הקמת צוות לבחינת חובת הצבת עמדות טעינה ציבוריות בחניונים. הצעד מכיר לראשונה בחסם משמעותי שעד כה הוזנח: המחסור בעמדות טעינה ציבוריות נגישות ונוחות מונע מאלפי בעלי רכבים חשמליים, במיוחד בשוק המשומשות, להשתמש בהם כחלופה יומיומית.
הפיל שבחדר: מחסור בעמדות ציבוריות
טיוטת התוכנית הכלכלית לשנת 2026, שפורסמה בסוף השבוע על ידי משרד האוצר, כוללת סעיף העוסק ב"מוכנות משק החשמל לגידול בצרכי הבינה המלאכותית והאנרגיות המתחדשות". דווקא בסעיף זה, לכאורה טכני, מסתתרת הכרה בבעיה מהותית המעכבת את התפתחות שוק הרכב החשמלי:
-
החסם העיקרי כיום: רוכש רכב חשמלי הוא לרוב מי שיש לו חניה פרטית ויכול להתקין בה עמדת טעינה אישית.
-
הקושי ללא חניה פרטית: מי שאין לו עמדה פרטית נאלץ להסתמך על עמדות ציבוריות, אשר לרוב תפוסות, מרוחקות או יקרות.
"מחסום המעמד" בשוק המשומשות
העדר פתרונות טעינה ציבוריים יוצר "מחסום מעמד" בשוק הרכב החשמלי המשומש:
-
רוכשי רכב חשמלי חדש ויקר (בסביבות 200 אלף שקל) לרוב מחזיקים בחניה פרטית ופתרונות טעינה.
-
רוכשי רכב חשמלי משומש וזול יותר (בסביבות 100 אלף שקל) הם אלו שסביר יותר שאין להם חניה פרטית, והם תלויים לחלוטין בפתרונות ציבוריים שאינם מספקים.
מחסום זה מונע מקהל רחב יותר, שאינו בהכרח בעל יכולות כלכליות גבוהות, לעבור לשימוש ברכב חשמלי.
הצוות לבחינת החיוב בחניונים
כחלק מפתרון סוגיית צרכי החשמל העולים, התוכנית הכלכלית מציעה להקים צוות לבחינת חובת הצבת עמדות טעינה:
-
הדרישה הנבחנת: האם יש לחייב הצבת עמדות טעינה איטית (AC) לכלי רכב פרטיים בחניונים ציבוריים שיש בהם מעל ל-30 חניות.
-
המשמעות: עמדות AC מיועדות לטעינה ממושכת, למשל טעינת לילה שלמה. הצבתן בחניונים ציבוריים מרכזיים, שבהם נהגים מחנים לפרקי זמן ארוכים, תספק פתרון נוח ונגיש לבעלי רכב ללא חניה פרטית.
-
הרכב הצוות ולוחות זמנים: בצוות יהיו חברים ממשרד האנרגיה, משרד התחבורה, משרד האוצר ועוד. הצוות יגיש את מסקנותיו תוך ארבעה חודשים.
צעדים נוספים: הקלות בטסטים
לצד סוגיית עמדות הטעינה, משרד האוצר פרסם צעדים נוספים במסגרת סעיפי "צמצום יוקר המחיה והקלת רגולציה בתחום הרכב", המוכר שבהם הוא הפחתת תדירות מבחני הרישוי (טסט):
| גיל הרכב | תדירות הטסט |
| עד 3 שנים | אין חובת הגעה למכון רישוי |
| 3-9 שנים | מבחן רישוי מדי שנתיים |
| 9 שנים ומעלה | מבחן רישוי מדי שנה |
| מעל 20 שנים | מבחן רישוי מדי חצי שנה (ללא שינוי) |
צעד זה נועד להקל על בעלי הרכבים ולהפחית את עלויות אחזקת הרכב.





















