עמדות טעינה בחניונים ציבוריים: התוכנית הכלכלית חושפת את "האותיות הקטנות"

משרד האוצר משיק מהלך שאפתני שעשוי לשנות את שוק הרכב החשמלי בישראל: הקמת צוות לבחינת חובת הצבת עמדות טעינה ציבוריות בחניונים. הצעד מכיר לראשונה בחסם משמעותי שעד כה הוזנח: המחסור בעמדות טעינה ציבוריות נגישות ונוחות מונע מאלפי בעלי רכבים חשמליים, במיוחד בשוק המשומשות, להשתמש בהם כחלופה יומיומית.

 הפיל שבחדר: מחסור בעמדות ציבוריות

טיוטת התוכנית הכלכלית לשנת 2026, שפורסמה בסוף השבוע על ידי משרד האוצר, כוללת סעיף העוסק ב"מוכנות משק החשמל לגידול בצרכי הבינה המלאכותית והאנרגיות המתחדשות". דווקא בסעיף זה, לכאורה טכני, מסתתרת הכרה בבעיה מהותית המעכבת את התפתחות שוק הרכב החשמלי:

  • החסם העיקרי כיום: רוכש רכב חשמלי הוא לרוב מי שיש לו חניה פרטית ויכול להתקין בה עמדת טעינה אישית.

  • הקושי ללא חניה פרטית: מי שאין לו עמדה פרטית נאלץ להסתמך על עמדות ציבוריות, אשר לרוב תפוסות, מרוחקות או יקרות.

 "מחסום המעמד" בשוק המשומשות

העדר פתרונות טעינה ציבוריים יוצר "מחסום מעמד" בשוק הרכב החשמלי המשומש:

פרסום
  • רוכשי רכב חשמלי חדש ויקר (בסביבות 200 אלף שקל) לרוב מחזיקים בחניה פרטית ופתרונות טעינה.

  • רוכשי רכב חשמלי משומש וזול יותר (בסביבות 100 אלף שקל) הם אלו שסביר יותר שאין להם חניה פרטית, והם תלויים לחלוטין בפתרונות ציבוריים שאינם מספקים.

מחסום זה מונע מקהל רחב יותר, שאינו בהכרח בעל יכולות כלכליות גבוהות, לעבור לשימוש ברכב חשמלי.

 הצוות לבחינת החיוב בחניונים

כחלק מפתרון סוגיית צרכי החשמל העולים, התוכנית הכלכלית מציעה להקים צוות לבחינת חובת הצבת עמדות טעינה:

פרסום
  • הדרישה הנבחנת: האם יש לחייב הצבת עמדות טעינה איטית (AC) לכלי רכב פרטיים בחניונים ציבוריים שיש בהם מעל ל-30 חניות.

  • המשמעות: עמדות AC מיועדות לטעינה ממושכת, למשל טעינת לילה שלמה. הצבתן בחניונים ציבוריים מרכזיים, שבהם נהגים מחנים לפרקי זמן ארוכים, תספק פתרון נוח ונגיש לבעלי רכב ללא חניה פרטית.

  • הרכב הצוות ולוחות זמנים: בצוות יהיו חברים ממשרד האנרגיה, משרד התחבורה, משרד האוצר ועוד. הצוות יגיש את מסקנותיו תוך ארבעה חודשים.

 צעדים נוספים: הקלות בטסטים

לצד סוגיית עמדות הטעינה, משרד האוצר פרסם צעדים נוספים במסגרת סעיפי "צמצום יוקר המחיה והקלת רגולציה בתחום הרכב", המוכר שבהם הוא הפחתת תדירות מבחני הרישוי (טסט):

גיל הרכב תדירות הטסט
עד 3 שנים אין חובת הגעה למכון רישוי
3-9 שנים מבחן רישוי מדי שנתיים
9 שנים ומעלה מבחן רישוי מדי שנה
מעל 20 שנים מבחן רישוי מדי חצי שנה (ללא שינוי)

צעד זה נועד להקל על בעלי הרכבים ולהפחית את עלויות אחזקת הרכב.

תודה שאתם מבקרים בפורטל "אייר נט ". אייר נט היינו פורטל מקצועי ומקיף לתחום האוורור ,מיזוג האוויר הקירור והחימום התעשייתי באייר נט תוכלו למצוא אינפורמציה מקצועית שחשובה לכם ומאגר ספקים גדול מתחום האוורור ,מיזוג האוויר הקירור והחימום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

ירידה חדה בשיעור החדירה של כלי רכב חשמליים לשוק הרכבים בישראל

24/11/2025

עמדות טעינה בחניונים ציבוריים: התוכנית הכלכלית חושפת את "האותיות הקטנות"

24/11/2025

על כמה יעמוד מס הקניה של רכב חשמלי בשנת 26

15/11/2025

פתרון חדשני מבית Carrier Transicold: טכנולוגיית eCool-Drive לחשמול יחידות ק...

20/10/2025

זינוק ביבוא רכבים חשמליים בשנת 24

10/08/2025

הונחה אבן הפינה למפעל חדשני למחזור סוללות רכב חשמליות – המתקדם מסוגו בישראל

10/07/2025

ירידה חדה בשיעור החדירה של כלי רכב חשמליים לשוק הרכבים בישראל

24/11/2025

עמדות טעינה בחניונים ציבוריים: התוכנית הכלכלית חושפת את "האותיות הקטנות"

24/11/2025

על כמה יעמוד מס הקניה של רכב חשמלי בשנת 26

15/11/2025

פתרון חדשני מבית Carrier Transicold: טכנולוגיית eCool-Drive לחשמול יחידות ק...

20/10/2025

שלום לך 👋
נעים להכיר.

הירשמו לקבלת תוכן מדהים לתיבת הדואר הנכנס, כל חודש.