מהו האוויר אותו אנו נושמים במטוס ?

מקורו של אוויר בתא הנוסעים הוא באוויר האטמוספרי של גובה הטיסה. אוויר זה נדחס על ידי מדחסי הלחץ הנמוך במנוע (NI) ומוזרם מהם, בלחץ גבוה, אל מערכות מיזוג האוויר המזרימות אותו לתוך תא הנוסעים. בשליטה מתא הטייסים משחררים שסתומי ה-Outflow Valve חלק מאוויר זה חזרה לאטמוספרה ובכך נקבע הלחץ בתא הנוסעים.

הרכב הגזים בתא הנוסעים מתכונתי להרכבם באטמוספרה החופשית. אוויר זה יבש מאוד ועלול לתרום גם להתפתחות “פקקת ורידים”.

בטיסה מסויימת, כמות החמצן מסוג O2, הזמינה ליושבים במטוס, עלולה להיות נמוכה מהערכים שצוינו. לתופעה זו מספר סיבות אפשריות:

פרסום

א. החמצן כבד מהחנקן – מקובל לראות את שכבת האטמוספרה, כהומוגנית ביחסי הגזים שבה, זאת, למרות העלייה בגובה וההבדלים במשקלים המולקולאריים של החמצן לעומת החנקן, אדי המים ושאר הגזים. תופעה זו נוצרת בגלל הערבול המכני התמידי שלה.

עם זאת, בשכבת הסטרטוספרה השקטה משתנים יחסים אלה באופן אקראי. הרכב החמצן עלול לרדת והרכב החנקן עלול לעלות עם העלייה לגובה, באזורים גיאוגרפיים שונים, בתקופות שנה שונות, ולאורכה של היממה, בגלל ההבדל במשקליהם המולקולריים. חנקן-28 (N2 ), חמצן-32 (O2 ) ונטייתם של הגזים להתארגן בשכבות על פי משקליהם המולקולריים והאטומריים. לשינויים אלה השפעה משמעותית על חולים.

סוגי החמצן – היחס בין חמצן מולקולארי (O2) היפה לנשימה, למחזור הדם ולחמצון הרקמות בגוף, לבין חמצן אטומרי (O) ואוזון (O3) שאינם כאלה, משתנה לרעת הראשון, ככל שעולים בגובה ובעיקר בשכבות הגבוהות של הטרופוספרה, בטרופופוזה ובסטרטוספרה, בקווי רוחב שונים ובשינויים עונתיים ויומיים.

שכבות אלה, ובעיקר הסטרטוספרה אופייניות לטיסה בגבהים שבהם אנו משייטים.

פרסום

ב. מניפות המחזור – Recirculation Fans. ברוב מטוסי בואינג המוטסים כיום מותקנות מניפות מחזור אוויר במערכת סגורה. תפקידן לסייע בהקטנת תצרוכת הדלק, הארכת חיי רכיבי המערכת והקטנת עלויות תפעולה. מיחזורו של האוויר בתא הנוסעים מקטין את אחוז החמצן בתערובת ומגדיל בה את אחוז ה-CO2. תופעה זו מחמירה ככל שהטיסה מתקדמת וככל שבתא יש יותר נוסעים. איכות האוויר הגרועה ביותר תתקבל לקראת סופה של הטיסה ובתחילתה של ההנמכה: שסתומי ה-Outflow Valve נסגרים, כמות האוויר הטרי המוזרמת מהמנועים מזערית, אחוז ה – CO2 בתערובת מרבית ונמשך מיחזורו של האוויר.

מעבר ליחסים הגרועים שבין החמצן ל-CO2 באוויר של תא הנוסעים, מתרבים באוויר זה עם התקדמותה של הטיסה, חומרים מזיקים, רעילים וגורמים מפיצי מחלות. נראה, כי הפסקת מניפות המחזור והפעלת ה-PACKS למצב HIGH עשויה לשפר את איכות אוויר בתא הנוסעים.

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל "אייר נט ". אייר נט היינו פורטל מקצועי ומקיף לתחום האוורור ,מיזוג האוויר הקירור והחימום התעשייתי באייר נט תוכלו למצוא אינפורמציה מקצועית שחשובה לכם ומאגר ספקים גדול מתחום האוורור ,מיזוג האוויר הקירור והחימום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

הקשר בין חשיפה לזיהום אוויר של ילדים לבין העלייה בשכיחות בעיות בדרכי הנשימה...

08/08/2024

צורך דחוף באישור חוק אקלים, הפסקת השימוש בפחם, הפחתת הנסועה והפחתת הטמנת פס...

21/07/2024

מה המצב של זיהום אוויר בישראל ומה אפשר לעשות?

18/07/2024

יחידת האוויר הצח מגבירה את היעילות

05/06/2024

הציבור המשיך את המגמה משנים קודמות זיהום האוויר בל"ג בעומר היה נמוך בהרבה מ...

26/05/2024

שכבת מידע חשובה באתר ניטור אוויר בישראל

23/05/2024

הקשר בין חשיפה לזיהום אוויר של ילדים לבין העלייה בשכיחות בעיות בדרכי הנשימה...

08/08/2024

צורך דחוף באישור חוק אקלים, הפסקת השימוש בפחם, הפחתת הנסועה והפחתת הטמנת פס...

21/07/2024

מה המצב של זיהום אוויר בישראל ומה אפשר לעשות?

18/07/2024

יחידת האוויר הצח מגבירה את היעילות

05/06/2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחרו תחום