ציפויי צבע קרירים מכילים תוספים המשקפים את חום השמש כדי להפחית את ספיגת החום ופליטת השטח. הם הוגדרו כדרך אחת לצנן את האזור העירוני ולמתן את אפקט אי החום העירוני.
חוקרים מהאוניברסיטה הטכנולוגית נאניאנג (NTU) ציפו את הגגות, הקירות ומדרכות הכביש של אזור תעשייה בסינגפור ומצאו שבהשוואה לאזור לא מצופה סמוך, הסביבה המצופה הייתה קרירה עד 2ºC בשעות אחר הצהריים, עם רמת נוחות תרמית להולכי רגל. שיפור של עד 1.5 מעלות צלזיוס.
המדידות התבססו על מדד האקלים התרמי האוניברסלי – התקן הבינלאומי המשותף לתחושת טמפרטורה בחוץ אנושי שלוקח בחשבון טמפרטורה, לחות יחסית, קרינה תרמית ומהירות הרוח.
ניסויים
חוקרי ה-NTU בחרו ארבעה מבנים מלבניים שיצרו שני קניוני רחוב מקבילים – רחובות צרים ממוקמים בבניינים – באחוזה תעשייתית ממערב לסינגפור המנוהלת על ידי JTC Corporation, הסוכנות הממשלתית הדוגלת בפיתוח תעשייתי בר קיימא.
קניון אחד היה מצופה בצבעים מגניבים על הגגות, הקירות וריצוף הכביש, בעוד הקניון השני נשאר כפי שהיה כבקרת הניסוי.
באמצעות חיישנים סביבתיים, צוות NTU ניטר את התנאים בשני הקניונים במשך חודשיים, שכללו תנועת אוויר, טמפרטורת פני השטח והאוויר, לחות וקרינה, כדי לראות עד כמה ציפוי הצבע הקריר פעל בהפחתת חום העיר.
החוקרים מצאו כי במהלך מחזור של 24 שעות, הקניון הקריר ראה עד 30% הפחתה בחום המשתחרר מהמשטחים הבנויים, וכתוצאה מכך טמפרטורת האוויר בקניון הקריר הייתה קרירה יותר מהקניון הרגיל עד 2ºC במהלך השעה החמה ביותר ביום, בסביבות 16:00. כתוצאה מכך, הולכי רגל בקניון הקריר יכולים להרגיש קרירים עד 1.5 מעלות צלזיוס.
בהשוואה לגגות רגילים, הגגות עם ציפוי הצבע הקריר החזירו 50% יותר אור שמש וספגו עד 40% פחות חום כתוצאה מכך, בזמן החם ביותר של יום שמש. הקירות המצופים גם מנעו מרוב החום להיכנס למבני התעשייה.
"זהו פתרון מינימלי פולשני לקירור עירוני שיש לו השפעה מיידית, בהשוואה לאפשרויות אחרות שלעיתים קרובות דורשות שיפוץ עירוני גדול לפריסה", אמר הסופר הראשי ד"ר EVS Kiran Kumar Donthu, שסיים את העבודה כעמית מחקר ב-NTU Energy מכון מחקר. "יתרה מכך, על ידי הפחתת כמות החום הנספגת במבנים עירוניים, אנו גם מפחיתים את עומס החום בבניינים, וכתוצאה מכך מפחיתים את צריכת האנרגיה של מיזוג אוויר פנימי."