השלב הבא בפיתוח: מזגן שינהל דו שיח בעברית עם הדייר עד לשביעות רצונו המלאה
אלקטרה מוצרי צריכה, חשפה הבוקר פריצת דרך טכנולוגית בקנה מידה עולמי בתחום מיזוג האוויר, כשהשיקה בישראל מערכת מיזוג אוויר מיני מרכזי ביתית שניתנת לתפעול באמצעות הוראות קוליות בשפה העברית.
מערכת הפיקוד הקולי החכמה בסדרת מזגני אלקטרה SMART, הינה תולדה של שיתוף פעולה בין חברת AudioCodes הישראלית המתמחה בטכנולוגיית עיבוד וזיהוי קולי, חברת IBM ומחלקת
ה- IoT של אלקטרה בניהולו של רפי ראוכורגר.
לדברי יגיל וויט, מנכ"ל אלקטרה מיזוג אוויר ואקלים, "כמי שמובילים את שוק המזגנים בישראל, אנו מחויבים להתאים את עצמנו בכל עת לצורכי הלקוחות ולשפר את חווית השימוש שלהם במזגן. כהמשך ישיר לפיתוח מערכת הבינה המלאכותית במזגן אותה השקנו לפני מספר חודשים וזוכה להצלחה, אנו חושפים היום מערכת ייחודית שהיא ללא עוררין חוד החנית בתחום התפעול הקולי של מערכות מיזוג בכלל ובישראל בפרט".
מערכת הפיקוד הקולי פועלת בשלב ראשון על מערכות מיזוג מיני מרכזי של החברה עם יכולות Smart וקישוריות לאינטרנט כשבהמשך בכוונת החברה להטמיע אותה בסדרות נוספות של מזגנים. בבסיסה של המערכת קיים פיקוד NLP (Natural Language Processing) המאפשר למשתמש לדבר למכשיר בצורה טבעית לגמרי. המערכת מנתחת את המשפט בצורה קונטקסטואלית, מזהה את הפקודות ומתרגמת אותן לכדי ביצוע. כך למשל, המשתמש יכול לומר "קר לי מאוד אני מבקש שתעלה את הטמפרטורה ל 25 מעלות" ובעזרת תשתית ה-IoT של IBM, המזגן ידע לתרגם את שנאמר לכיוון המזגן למצב קירור, עוצמת עבודה מרבית בטמפרטורה של 25 מעלות.
יש לציין כי קיימות בשוק מספר מערכות כמו אלקסה או סירי שיודעות לעשות שימוש בטכנולוגית NLP, אך כאמור זאת תהיה הפעם הראשונה שנעשה שימוש בטכנולוגיה זו במזגן ושנתמכת בשפה העברית.
מערכת הפיקוד הקולי פועלת דרך אפליקציה אינטואיטיבית וקלה לשימוש שפותחה בשיתוף עם IBM, בשם "אלקטרה סמארט" המתאימה למשתמשי iOS ואנדרואיד. המשתמש מפעיל את האפליקציה בסמאטרפון, בדומה להודעה קולית בוואטס אפ הוא לוחץ על כפתור ונותן את ההוראות הקוליות למזגן שכאמור מתורגמות לביצוע. כמו כן, מכיוון שהיישום הוא חלק אינטגרלי מהאפליקציה, אזי הפקודות הקוליות מהסמארטפון מומרות לביצוע ביחידת המזגן באופן מידי ללא שיהוי.
במידה והמערכת לא מצליחה לזהות את המשפט, עובר קובץ אודיו אוטומטית למערכות של חברת AudioCodes לצורך תהליך של אופטימיזציה. בתום התהליך מעודכן הלקסיקון בענן, כך שכל משתמש מחובר יוכל ליהנות מהרחבת הפקודות.
שבתאי אדלרסברג, מנכ"ל AudioCodes: "בשנים הקרובות נראה את הממשק הקולי משמש ככלי מפתח בהפעלת מגוון רחב של מכשירים ואפליקציות ביתיות, והפרויקט עם אלקטרה מהווה אבן דרך משמעותית עבורנו במובן זה. אנו שמחים וגאים להמשיך להוביל את פעילות הזיהוי הקולי בתעשיה בישראל, ולהנגיש טכנולוגיה חדשנית לקהל הלקוחות הרחב של אלקטרה שיוכל להנות מפרי המאמץ המשותף של החברות."
השלב הבא בפיתוח על פי רפי ראוכורגר מנהל תחום IoT אלקטרה, הוא להכניס אפשרות לניהול דו שיח עם המזגן וכן לכוון ולזקק את דרישות הלקוח גם שהאפליקציה לא הבינה את הדרישה. כך לדוגמא משפט כמו "חם לי" יקבל מענה בשאלה "לכמה תרצה לקרר את הבית?". "אבל זה לא יסתיים שם", מציין ראוכורגר, "תם העידן בו לקוח צריך לחשוב על המספר לקיבוע של חום או קור. צריכים להתרכז בנוחות הלקוח. כך, שלקוח טוען שחם או קר לו המערכת צריכה לבצע את הפעולות הנדרשות על מנת לשנות את המצב ולתחזק אותו בשימוש של חיישנים באפליקציה וכאלו שקיימים במזגן תוך שימור וניצולת אנרגטית אופטימלית לחסכון וסביבה ירוקה. זה מה שיוביל את הפיתוחים הבאים שלנו.