צמצום ההטבה הירוקה, הוראת שעה עד 2028, ותחזית הכנסות של עד 900 מיליון ש"ח בשנה
ועדת הכספים בכנסת, בראשות ח"כ משה גפני, אישרה היום (ב') את הצו שמקבע את מס הקנייה על רכבים חשמליים לשנת 2025 בשיעור של 45%. זאת, בניגוד לתכנון המקורי של משרד האוצר להעלאה חדה ל-83%. ההחלטה התקבלה לאחר דיונים ממושכים שנמשכו חודשים ארוכים והסתיימו בפשרה עם רשות המיסים.
הצו קובע כי הטבת המס שניתנה עד כה במסגרת המיסוי הירוק תצומצם, כאשר שיעור המס החדש גבוה מהשיעור שנקבע לשנת 2024 (35%). עם זאת, ההטבה תישמר חלקית במסגרת הוראת שעה שתהיה בתוקף עד סוף שנת 2028.
הקלה לרכבים מסחריים – ועידוד השוק
בהתאם לדרישת הוועדה, הוחלט כי מס הקנייה על רכבים חשמליים מסחריים, אשר נחשבים למזהמים יותר אך מהווים נתח מצומצם מהשוק, ייוותר על 35% עד תום שנת 2026. צעד זה נועד לעודד בעלי עסקים לאמץ תחבורה נקייה יותר גם בתחום המסחרי.
תחזית הכנסות: עד 900 מיליון ש"ח בשנה
על פי נתוני משרד האוצר, הצו צפוי להניב למדינה תוספת של 650 מיליון ש"ח בשנה, עם תחזית לעלייה לכ-900 מיליון ש"ח בשנה לאחר 2028 – כאשר הוראת השעה תסתיים.
התנגדויות, דיונים – והסכמה
במהלך הדיונים, רשות המיסים התנגדה לנוסח המקל, אך לבסוף הושגה הסכמה על נוסח פשרה. במקביל, ועדת הכספים ביקשה לקיים רביזיה להצבעה במטרה לבחון אפשרות להאריך את ההטבה לרכבים החשמליים גם מעבר ל-2025, אך במשרד האוצר הבהירו כי לא קיים מקור תקציבי לכך כרגע.
בנוסף, נמסר כי עד סוף החודש צפוי להתפרסם תזכיר חוק שיכלול הקלות במס גם על יבוא מקביל של רכבים – צעד שעשוי להוזיל עלויות ולהגביר את התחרות בשוק.


















